幼児はいかに造形活動中に他者を見ているのか : 視線分析による相互作用へのアプローチ

URI http://repository.lib.tottori-u.ac.jp/Repository/metadata/5551
本文ファイル
タイトル
幼児はいかに造形活動中に他者を見ているのか : 視線分析による相互作用へのアプローチ
タイトル読み
ヨウジ ワ イカニ ゾウケイ カツドウチュウ ニ タシャ オ ミテ イルノカ : シセン ブンセキ ニ ヨル ソウゴ サヨウ エノ アプローチ
タイトルその他
Effect of Others on the Gaze Behavior of Young Children during an Art Activity : Examining their Interactions Using Gaze Direction
著者
著者 武田 信吾
著者読み タケダ シンゴ
著者英語Author Takeda Shingo
所属Affiliation 鳥取大学
キーワード
幼児
造形活動
相互作用
視線分析
Young children
Art activity
Interaction
Gaze analysis
NDC分類
3類 社会科学
内容

本研究は,幼児の集団的な造形活動について,その相互作用の全体像を,視線分析を活用しながら明らかにする。分析データを得るために行った造形活動では,活動の構成メンバー全員の頭部にビデオカメラを装着し,各幼児の視界に広がる世界を個別的に捉えられるようにした。各動画記録は,誰が,いつ,どれだけの時間を伴って映っているのか,行動コーディングシステムを用いて数量化し,それぞれ幼児ごとに,他者に視線を向け続けている可能性が高い場面を特定していった。その結果,当該場面のなかで展開される造形行為の伝搬過程を捉える一方で,幼児が他者の制作物や発話からもアイデアを得ていることも明確化できた。また,応答としての造形行為の模倣や,協同関係にある者の造形行為の確認に伴う視線のやり取りも顕在化し,各幼児の他者への関わり方の特性が,他者に視線を向ける行動の差異として現れていく様相が確認できた。
This study aimed to investigate the interactions between young children in an art activity using gaze analysis. To obtain analytical data, an art activity was cnducted where all young children had to wear a head-mounted wireless camera that was used to monitor their gaze direction. We quantified the time-series for which each person was recorded. Moreover, in each video, scenes where the child continued gazing at others were identified. As a result, the process of the propagation of skills in the scene was realized; moreover, it was apparent that young children acquired ideas by observing other’s creations and listening to other’s utterances. additionally, it was found that children imitated communication methods and observed others to gauge their cooperation. These results suggest that the characteristics of
interactions differ based on the gaze direction towards others.

出版者
大学美術教育学会
資料タイプ
学術雑誌論文
外部リンク
ISSN/ISBN
24332038
書誌ID
掲載誌・書籍タイトル
美術教育学研究
49
開始ページ
217
終了ページ
224
発行日
2017-03-01
DOI
出版社版
著作権表記
注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。
掲載情報

美術教育学研究. 2017, 49, 217-224

学部学科区分
鳥取大学
本文言語
日本語
学位授与番号
甲第号
Copyright(C)2008 Tottori University. All Rights Reserved.