ID 6344
File
Title Transcription
キョウミ ヤ カンシン オ ジゾク サセル チュウガッコウ リカ ニオケル ジュギョウ ケイタイ リカバナシ ニツイテ ノ ジッセン ホウコク
Title Alternative
A practice report on a teaching form (Science talks) in junior high school science that sustains students' interest.
Authors
HATTORI, Kazuaki Tottori University Junior High School
IZUMI, Naoshi Laboratories of Science Education, Faculty of Regional Sciences, Tottori University Tottori University Researchers KAKEN Search Researchers
TAKAHASHI, Chigusa Laboratories of Science Education, Faculty of Regional Sciences, Tottori University Tottori University Researchers KAKEN Search Researchers
Keywords
理科に対する興味や関心
理科話
中学校理科授業形態
伝える力
相互作用
science that sustains interest
Science talks
Junior high school science lesson form
power to convey
interaction
Abstract
日本の子どもは, 日常の生活の中で自然科学に対して関心を持つ機会が損なわれてきた。また, 中学校では, 理科の勉強が楽しいと肯定的に感じている生徒が, 小学校と比べて大きく減る。既存の授業形態を大きく変更することなく, 生徒同士で理科の内容を共有し合う時間をつくることで理科に対する興味や関心を持続させる学習形態を提案した。それを「理科話」と名付け, 2 年間継続し, 約400 の話が集まった。生徒は理科に対する高い興味や関心が示され, 「科学に関連する活動」が増えることが確認された。
Children in Japan have lost opportunities to be interested in natural science in their daily lives. Furthermore, in junior high schools, students who feel that science studies are enjoyable and positive are greatly reduced compared to those in elementary schools. We propose a learning style to sustain students’ interests in science by providing time for sharing various topics of science among students without greatly changing the form of existing classes. We named it "Science talks" and continued it for two years. As a result, a total of ca. 400 stories were gathered. Students showed high interest in science, and it was confirmed that it raised students’ "activities related to science".
Publisher
鳥取大学附属中学校
Content Type
Departmental Bulletin Paper
ISSN・ISBN
24345997
NCID
AA12837633
Journal Title
鳥取大学附属中学校研究紀要
Current Journal Title
Bulletin of the Tottori University Junior High School
Volume
50
Start Page
63
End Page
68
Published Date
2019-03-01
Text Version
Publisher
Rights
注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
Citation
鳥取大学附属中学校研究紀要. 2019, 50, 63-68
Department
Affiliated Institutes
Language
Japanese