ID 6346
File
Title Transcription
チュウガッコウ エイゴ ニオケル Large Grammarホウ オ オウヨウ シタ アウトプット カツドウ : ツナガル エイゴリョク ノ イクセイ オ メザシテ
Title Alternative
Junior high school output activities based on the "Large Grammar" method : Using English as a communication tool.
Authors
ISHIDA, Jun Tottori University Junior High School
KANAMORI, Reiko Tottori University Junior High School
TAKEKAWA, Yukiko Tottori University Junior High School
ADACHI, Kazumi Faculty of Regional Sciences, Tottori University Researchers DB KAKEN
Keywords
Large Grammar
チャンク
アウトプット活動
chunks
output activities
Abstract
英語科では, 学習した英語を用いて実際にコミュニケーションが行えることを目標として日常的にアウトプット活動を実践している。具体的な活動の一つとしては, 共同研究者である鳥取大学地域学部の足立和美が提唱するLarge Grammar の手法による活動を用いて即興でのアウトプットの場面を各学年の授業に取り入れている。本研究では, その理論と各学年での活動事例を紹介する。生徒一人ひとりが課題に向かって「主体的に」「対話的に」「深く」考え,英語で他者と繋がっていくためには, どのような活動が考えられるだろうか。「個」の学びを深めるために, 各学年で行ってきたやりくりを紹介する。 / At Tottori University junior high school we practice output activities on a daily basis in our English classes with the aim of enhancing students’ ability to communicate in English. These activities, using the Large Grammar method proposed by one of the authors, Kazumi Adachi, rely on improvised output. In this paper, we introduce the theory of Large Grammar, then give examples of activities used in each grade. We are aiming for activities that encourage students to think "voluntarily", "interactively" and "deeply" about the task. We also want them to connect with others in English. We will introduce the attempts that we have made in each grade to deepen students individual learning.
Publisher
鳥取大学附属中学校
Content Type
Departmental Bulletin Paper
ISSN
24345997
NCID
AA12837633
Journal Title
鳥取大学附属中学校研究紀要
Current Journal Title
Bulletin of the Tottori University Junior High School
Volume
50
Start Page
73
End Page
102
Published Date
2019-03-01
Text Version
Publisher
Rights
注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
Citation
鳥取大学附属中学校研究紀要. 2019, 50, 73-102
Department
Affiliated Institutes
Language
Japanese