ID 6607
File
Title Transcription
キンゲンダイシ オ ドウ シュタイテキ ニ マナバセル カ ミジカナ センソウ タイケン オ ハックツシ センソウ ト ヘイワ ニ ツイテ コウサツ スル
Title Alternative
Teaching students modern history in an active larning environment.~Researching personal war experiences and reflecting on war and peace~
Authors
MURAYAMA, Akio Tottori University Junior High School
Keywords
近現代史
主体的な学び
逆学習
近現代なぞかけ
身近な戦争体験(ファミリーヒストリー)
持続可能な社会
modern history
active learning
backward learning
modern history riddles
personal war experiences(family history)
stutainable society
Abstract
近現代の重要性が叫ばれているが,日本が経験した5つの戦争について単にその原因や背景を知ることが目的ではない。現代日本のおいたちを知り,今日の平和と将来の平和を世界規模で考えることが大切である。近現代史をできるだけ主体的に学ぶ方法はないかいくつかの方法を試みてみた。1つは逆学習,1つは近現代なぞかけづくり,1つはファミリーヒストリーである。 / The significance of modern history has been advoccated, but just learning the causes of five wars Japan went through is not the aim of its study. When considering globally what peace means today and what it will mean in the future, it is important to recognize how modern Japan was built. We tried three ways to acctively teach sutudents modern history. The first method was backward learning, the second method was composing modern history riddles, and the third method was researching family member’s war experiences.
Publisher
鳥取大学附属中学校
Content Type
Departmental Bulletin Paper
ISSN
24345997
NCID
AA12837633
Journal Title
鳥取大学附属中学校研究紀要
Current Journal Title
Bulletin of the Tottori University Junior High School
Volume
51
Start Page
25
End Page
33
Published Date
2020-03-01
Text Version
Publisher
Rights
注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
Citation
鳥取大学附属中学校研究紀要. 2020, 51, 25-33
Department
Affiliated Institutes
Language
Japanese