@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:02001374, author = {岡,真奈美 and OKA,Manami}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {多くの中学生は,中学校入学時にすでに地理の学習に苦手意識を持っている。そのため,歴史の学習に地理の知識を活用することで,地理の学習に対する苦手意識を減らしたり,意欲を高めたりすることができるのではないかと仮定し,歴史の授業設計を行った。授業を作る際に,研究主題である「ともに広げる」活動(拡散思考),「ともに深める」活動(収束思考)を取り入れることで,協働的に思考を拡散し,また収束させることができた。結果として,地理的分野に対する学習意欲の向上がみられた。, Many students already have a sense of difficulty in learning geography when they enter junior high school. Therefore, I designed a history class based on the assumption that using knowledge of geography in history learning would reduce the sense of difficulty and increase the students' motivation for learning. By incorporating the research themes of "broadening and deepening together" and "deepening together" activities into the lesson design, we were able to diffuse and converge thinking in a cooperative manner. As a result, the students' motivation for learning geographical subjects increased.}, pages = {21--26}, title = {地理的分野の学習意欲を向上させる歴史授業の設計}, volume = {55}, year = {2024} }