@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:02001389, author = {西村,公秀 and Nishimura,Kimihide}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {「情報に関する技術」の学習の中で、計測・制御のプログラミングやネットワークを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミングという二つのプログラミングの内容を通して,技術的な見方・考え方を働かせて実践的に学習し,資質・能力の育成を図る必要があるが、プログラミングに意識が行き過ぎ、プログラミング技能向上に対して達成感は得られるものの、社会との関連の意識が薄れてしまいがちになる。プログラミングを通して、社会に貢献できるかを考えるきっかけをどのように作るのかを探究した。, In the study of "Information Technology," it is necessary to cultivate the students' abilities and qualities by practically learning through two types of programming content: programming of measurement and control and programming of interactive content using a network, and by applying a technological viewpoint and way of thinking, However, students tend to focus too much on programming, and although they gain a sense of accomplishment in improving their programming skills, they tend to lose awareness of the relevance of programming to society. We explored how to create opportunities for students to think about how they can contribute to society through programming.}, pages = {115--118}, title = {技術分野の「やりくり」:プログラミングによる社会問題の解決を強く意識させる導入的授業の実践}, volume = {55}, year = {2024} }