@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:02001390, author = {岸本,佳代子 and KISHIMOTO,Kayoko and 中尾,尊洋 and Nakao,Takahiro}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {家庭分野では実践的・体験的な学習活動を重視し,問題解決的な学習を一層充実させることが求められている。本研究では,「アイロンかけ」を題材とし,問題解決の過程で,生徒が試行錯誤し,自分たちで気付いたり,教え合ったりすることで幅広い知識・技能を身に付けることができるのではないかと考え,教授や実践場面の手順を工夫して授業を行った。その結果,科学的な認識が広がり,多角的なアイロンかけに関する意識の向上がみられた。, In the home economics field, practical and experiential learning activities should be emphasized, and problem-solving learning should be further enhanced. In this study, using "ironing" as the subject matter, we devised teaching and practical procedures for the class, believing that students could acquire a wide range of knowledge and skills through trial and error, selfdiscovery, and mutual teaching in the process of problem-solving. As a result, scientific awareness was expanded and awareness of ironing from multiple perspectives was increased.}, pages = {119--125}, title = {体験によって幅広い知識・技能を身に付ける「やりくり」授業の実践:「アイロンかけ」の授業を通して}, volume = {55}, year = {2024}, yomi = {ナカオ,タカヒロ} }