@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004190, author = {永原, 益穂 and Nagahara, Masuo}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {本研究は, 従来の授業のような教師主導による生徒の収束する閉じた探究的な活動ではなく,未知の事柄についても生徒自身が新たな問いを生成し,その問いを考え続ける生徒像を目指すために授業者がなすべきことは何かを考えることを目的としている。授業者は,新たな問いの生成を生み出すためのQ0 を設定し,Q and A を繰り返す探究の経路を図式化したQA マップを作成する。そして,作成したQA マップと実際の授業展開との差異を検証し,今後のさらなる研究につなげていきたいと考える。|This research aims at a student image in which the students themselves generate new questions about unknown matters and continue to think about the questions, instead of the teacher-led, closed and exploratory activities of the students as in the conventional lessons. The purpose is to think about what the teacher should do in order to do so. The lesson sets Q0 to generate a new question, and creates a QA map that illustrates the path of inquiry that repeats Q and A. Then, I would like to verify the difference between the created QA map and the actual lesson development, and use it for further research in the future.}, pages = {39--46}, title = {問いの生成を軸とした探究型学習(第1学年) : 問いを見出し,思考を続ける生徒像をめざして}, volume = {53}, year = {2022} }