@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004203, author = {岸田, 佳子 and 中尾, 尊洋 and 竹田, 伸也 and Kishida, Yoshiko and Nakao, Takahiro}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {近年、生徒のコミュニケーション力の低下を感じている。このような対人関係の問題を解決するためにアサーション授業を行っている。授業後のアンケートより、「自分を大切にすることを意識している群」と「意識していない群」に分け、アサーション授業の効果の関連性について検討した。その結果、自分を大切にすることを意識している生徒の方がアサーション授業後にアサーティブな行動を取り、他者との関係性がよくなったと感じている生徒が多くみられた。アサーション授業を行う前に、自分を大切にする事について考える取り組みを実施することがアサーション授業の効果を高めるということが示唆された。|Recently, We have noticed a decline in the communication skills of our students. We have been conducting assertion classes to solve these interpersonal problems. Based on the results of the post-class questionnaire, we examined the relationship between the effects of the assertion class on the“ group that is aware of taking care of themselves” and the“ group that is not aware of taking care of themselves”. As a result, more students who were aware of taking care of themselves took assertive actions after the assertion class and felt that their relationships with others had improved. It was suggested that the effectiveness of the assertion class could be enhanced by implementing an initiative to raise awareness of the importance of self before the assertion class.}, pages = {125--130}, title = {自分を大切にしている意識とアサーション授業の効果との関連性}, volume = {53}, year = {2022} }