@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004217, author = {横地, 美奈 and Yokoji, Mina}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {例年は年間指導計画に従い教科書に準じて学習を行っていくが今年はコロナ対策と同時進行で「できること」が絞られ限られた条件の中で授業を行うこととなった。歌唱器楽(アルトリコーダー)の授業は止めソーシャルディスタンスを保ちながらなるべく声や息を発しない方法で何ができるか考えた。しかし音楽の授業で声や息を発しない方法というのはかなり難しく悩み抜いた末「楽譜を読む」ことの基礎に立ち返り小学校の基礎から復習し最終的には簡単な聴音をして「記譜」できることを目標設定とし取り組んでみた。また「楽譜を読める」ようになることで器楽や創作はもちろんのこと合唱や鑑賞の学習で楽譜の読み取りから「より深い学び」を得られるのではないかと推測し学習前と学習後のアンケートをもとに検証してみることにした。|Due to the spread of COVID-19, we had to create classes adapted to preventing infection of the virus. It was a difficult task especially in music classes that need usually singing or playing wind instruments such as alto recorders. Keeping social distancing was also a problem to music classes. To cope with this situation, instead of singing or playing music instruments, I have tried to raise student’s ability to write and reading music scores. I tried to verify the hypothesis that skills of reading music scores effectively lead to deeper understanding and empathy to music based on questionnaires made before and after the learning. Key words — COVID-19 infection controlling measures, problem solving, trial and error, score reading}, pages = {101--106}, title = {コロナ禍での音楽分野の「やりくり」授業 : 「楽譜を読む力(知覚)」が感受に与える影響}, volume = {52}, year = {2021} }