@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004229, author = {中村, 仁 and NAKAMURA, Jin}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {改訂学習指導要領の前文に「持続可能な社会の創り手となることが求められる」と明示された。また,2016年12月の中央教育審議会答申に指導内容の示し方の改善として,時間,空間,相互関係などの視点に着目して考察・構想していくといった社会的な見方・考え方の必要性が述べられた。そこで,SDGsの視点を取り入れた学習内容の展開と,時間・空間認識を育てる探究的な学習の展開を意識した,主体的・対話的で深い学びのある授業をつくることにした。また,外部団体の協力により,親子で環境問題について学習する機会を設けることで,SDGs の取り組みついて関心を持たせたいと考えた。このような学習の結果,持続可能な社会に貢献するという興味関心が高まり,自分にできることを実践する態度が現れた。 / The preface in the “Revised Course of Study” stated that “Every students is required to be a creator of a sustainable society”. Furthermore, the December 2016 Central Education Council emphasized the necessity for a social perspective and thinking that considers and designs from the viewpoint of time, space, and interrelationships as an improvement in the method to pres-ent guidance content. I tried to create a lecture of proactive, and interactive deep learning, lessons for nurturing temporal and spatial recognition incorporating viewpoints of SDGs. My intention was to evoke students’ interest in various efforts for SDGs, by providing opportunities to learn environmental issues for parents and students by cooperating with external organizations. As a result of such lessons, students’ interest in contributing to a sustainable society was increased, and students showed attentiveness to practice such activities.}, pages = {35--42}, title = {SDGs の視点で世界や日本の諸問題について考える~時間・空間認識を育てる探求的な学習の展開~}, volume = {51}, year = {2020}, yomi = {ナカムラ, ジン and ナカムラ, ジン} }