@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004230, author = {岡, 孝治 and OKA, Koji}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {本研究では, 従来行ってきた授業に比べ, 生徒に自由度を与え, より多様で深い探究が可能となるような授業を提案する。生徒の探究型学習を保障するため, 探究から生成される問いの広がりを予測し,図示したQAマップの作成も行った。これらを, 中学校第1学年を対象とした作図授業の「ビリヤードの球の経路を考える問題」を通して, 生徒の探究により,作図方法を見つけていく授業実践を行った。その結果と考察を報告する。 / In this paper I will propose classes that enable more diverse and deeper exploring by giving higher degree of freedom to the students compared to the classes that have been conducted. To assuring exploring-based learning, I predicted breadth of the questions generated by the exploring and also depicted a QA map. I practiced classes finding method of depicting figures focusing on characteristics of diagrams based of these processes using a drill predicting the path of a billiard ball.}, pages = {43--50}, title = {問いの生成を軸とした探究型学習~図形の性質に着目し, 解決法を見いだす作図授業の研究~}, volume = {51}, year = {2020}, yomi = {オカ, コウジ and オカ, コウジ} }