@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004242, author = {岸田, 佳子 and KISHIDA, Yoshiko}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {日本の小中学生の睡眠時間は世界で一番短く,睡眠についての健康教育の推進が求められている。今まで続けてきた生活習慣を改善することは,簡単なことではない。また,一時的に変化しても継続することは難しい。睡眠について子どもの「生活実感」に寄り添いながら授業を構成することは,行動変容のきっかけや意欲へとつながると考える。また,具体的な目標を立て,セルフモニタリングシートを記入することは,行動実践へとつながると思われる。このような学習内容を実施した結果,半年以上継続して生活習慣が改善した生徒がみられた。本稿では,授業内容のどの部分が行動変容へのきっかけとなり,どのような行動に変化したのか,アンケートや聞き取り調査を行った結果を報告する。 / Elementary and junior high school students in Japan sleep the least in the world. It is required to promote health education about sleeping. It is not easy to change lifestyle habits of which one has continued. Some would try to change their lifestyle habits temporarily, but continuation of the good lifestyle habits is difficult. Planning lessons on sleeping considering students' “feeling of life” may lead to students’ behavioral change or enhancement of students’ motivations. Furthermore, completion of self-monitoring sheet with setting specific goals facilitates students’ action. As a result of the classes there were some students who improved their lifestyle habits for more than a half year. This paper reports what part of the class elicit behavioral change, and what behaviors were induced, on the basis the interviews and questionnaires conduted after the classes.}, pages = {155--162}, title = {睡眠改善への認識と行動の変容を促す健康教育~行動変容につながる効果的な睡眠指導の検討~}, volume = {51}, year = {2020}, yomi = {キシダ, ヨシコ and キシダ, ヨシコ} }