@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004255, author = {井殿, 加奈子 and 泉, 直志 and IZUMI, Naoshi and 高橋, ちぐさ and TAKAHASHI, Chigusa and IDEN, Kanako}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {「太陽系の構造」については暗記になりがちであり, 生徒が授業に受身的に参加しがちである。本実践においては, 生徒自らの主体的な学びを取り入れることで互いに協力をして理解を深めるような授業づくりを目指す。このために, ジグソーの手法を取り入れ, 「太陽系の構造模型作りの計画」を立てることを通して太陽系の全体像をとらえさせることを授業の目的とした。その結果,自分たちの調べたことをもとに班で協力をすることを通し自分たちで考えを深め, まとめを工夫する姿が見られた。事前事後の調査紙から「太陽系の構造」についての理解や知識がふかまったと考えられる。また,模造紙へのまとめでは各班が分かりやすい模型をつくるための工夫が多く見られた。 / Learning of “Solar system” tends to be passive lessons focused on rote memory. We practiced classes of “Solar system” where students can deepen their understanding for the “solar system” cooperatively by incorporating students’ proactive learning. Goals of the classes were set at acquisition of total images of the solar system though making “a plan to build a structure model of the solar system” incorporating a method of jigsaw. In consequence, students showed a proactive attitude such as deepening and shaping their ideas through the discussion in each of the groups based on the information self-gathered. Analyses of the questionnaires before and after the classes revealed steady progress in students’ understanding and knowledge on the “structure of the solar system”. A lot of ideas for making a model easy to understand were presented in the posters prepared after the classes.}, pages = {69--72}, title = {「太陽系の構造」における協調学習の授業実践}, volume = {50}, year = {2019}, yomi = {イデン, カナコ and イズミ, ナオシ and タカハシ, チグサ and イデン, カナコ} }