@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00004271, author = {服部, 和晃 and 泉, 直志 and Izumi, Naoshi and 高橋, ちぐさ and Takahashi, Chigusa and Hattori, Kazuaki}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {日本の教育では,議論を行う機会を与えられていると感じている生徒は少ない。議論という言葉は,PISA 調査の科学的リテラシーに新たに加わった項目である。また,議論を行う内容では,すでにある解を理解するだけではなく,解を自分たちで導き出す視点にも注目している。問題解決型学習の視点にアーギュメントという手法を取り入れた議論を扱い,新たに開発したワークシートを使うことで科学的な議論を促進させるための教材開発を行った。その結果,オーラル・アーギュメントの時間,その際に使われた証拠・主張・理由付けの数が増加した。 / In Japanese education, few students feel that they are given the opportunity to discuss. The word of discussion is a new addition to the scientific literacy of the PISA survey. In addition, we focus not only on understanding existing solutions but also on the viewpoint of deriving solutions themselves. We dealt with arguments incorporating a method called argument as a viewpoint of problem-based learning and developed teaching materials to promote scientific discussion by using newly developed worksheet. As a result, the time of oral argument, the number of evidence, claims, reasoning used at that time increased.}, pages = {67--71}, title = {中学校理科授業におけるオーラル・アーギュメント促進のための教材開発と授業実践}, volume = {49}, year = {2018}, yomi = {ハットリ, カズアキ and イズミ, ナオシ and タカハシ, チグサ and ハットリ, カズアキ} }