@article{oai:repository.lib.tottori-u.ac.jp:00007613, author = {福政, 純子 and Fukumasa, Junko}, journal = {鳥取大学附属中学校研究紀要, Bulletin of the Tottori University Junior High School}, month = {Mar}, note = {本研究では,中学校英語の授業において,writing やspeaking 等のアウトプット活動(プレゼンテーション)をする際に設定上の相手と実際の聞き手となる相手の両方の「相手」を意識させることが,生徒の表現力に与える影響について調査した。どのような設定で誰に向けて発表するかを考えることを通して,生徒は適切な表現を考え,流れのある内容の文を考え,複数人の前でプレゼンテーションをすることで,伝わりやすい話し方とは何かを考えることにつながった。このような2 種類の相手を意識するアウトプット活動を継続して実践した結果,多数の生徒の表現力が向上する傾向が見られた。 / In this study, we investigated the impact on students' expressive ability of making them aware of both the "audience" in the setting and the actual audience when they engage in output activities such as writing and speaking in junior high school English classes. Through thinking about the type of setting and to whom they would be presenting, students considered appropriate expressions, thought about sentences with flowing content, and gave presentations in front of multiple people, which led them to think about what is an easy way of speaking that can be conveyed. Continued practice of these two types of output activities with an awareness of the audience tended to improve the expressive ability of a large number of students.}, pages = {91--98}, title = {自己表現力を高めるアウトプット活動の工夫:場面上の相手と聞いている相手を意識したプレゼンテーション活動を通して}, volume = {54}, year = {2023}, yomi = {Fukumasa, Junko} }