ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 地域学部・地域学研究科
  1. 資料タイプ一覧
  2. 紀要論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. 地域学論集 : 鳥取大学地域学部紀要
  3. 鳥取大学教育学部研究報告. 教育科学
  4. 9

高等学校における論理指導について

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/1178
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/1178
cde7497e-96bb-401a-a321-ee8f28ed311b
名前 / ファイル ライセンス アクション
jfees9_119(1).pdf jfees9_119(1).pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-06-22
タイトル
タイトル 高等学校における論理指導について
言語 ja
タイトル
タイトル An Experiment on the Teaching of Logic in Upper Secondary Schools
言語 en
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル コウトウ ガッコウ ニオケル ロンリ シドウ ニツイテ
言語 ja-Kana
著者 笹田, 昭三

× 笹田, 昭三

WEKO 31181

笹田, 昭三

ja-Kana ササダ, ショウゾウ

Search repository
Sasada, Shozo

× Sasada, Shozo

WEKO 31182

en Sasada, Shozo

ja-Kana ササダ, ショウゾウ

Search repository
著者所属
値 鳥取大学教育学部数学教育教室
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 This attempt is an experiment in modernization of school mathematics. The writer's previous investigation of the logicality of the secondary school students showed that in the traditional school mathematics the students' ability of logic was not so high. The writer keenly felt the necessity of the deliberate teaching of logic in secondary schools. This led him to make an experiment on the teaching of logic in upper secondary schools. The students: The first year students of Upper Secondary School Attached to Osaka Gakugei University. The contents of the teaching materials: 1. The meaning and the combination of proposition. 2. Truth table of simple propositions. 3. Compound proposition. 4. Proportional function and true set. 5. Conditional sentences and biconditional sentences. 6. Convers, reverse, and contradiction. 7. Tautology and contradiction. 8. Laws of logical symbols. 9. Methods of argument. 10. Quantificational proposition. The results: (1) It was found to be quiet possible that the students could be made to master the above materials within ten school hours. The students paid increasing attention to them and showed a strong interest in learning them. (2) The students gained a clear understanding of the very meaning of such logical terms as "or", "and", "if ..., then", etc., and came to use these terms in their exact and logical sense as distinct from the ordinary meaning in every speech. Further, the teaching of "negation of proposition" based on the Law of de Morgan made the students realize clearly the meaning of negation and made it possible for them to build up proper negative sentences. (3) The students knew that the forms of argument which they had been using unconsciously could be verified by truth table, and realized the significance of truth table and the importance of logic. After this experiment there was a growing tendency that the students were more careful about the verbal expressions and made a more conscious examination of methods of argument.
書誌情報 ja : 鳥取大学教育学部研究報告. 教育科学
en : The journal of the Faculty of Education. Educational science

巻 9, p. 119-143, 発行日 1967-12
出版者
出版者 鳥取大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 02878011
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00174563
権利
権利情報 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
情報源
関連名称 鳥取大学教育学部研究報告. 教育科学. 1967, 9, 119-143
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-08-02 05:42:56.436630
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3