ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 附属教育研究施設
  1. 資料タイプ一覧
  2. 紀要論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. 鳥取大学附属中学校研究紀要
  3. 53

非定型問題の解決活動が地理の授業への学習意欲に及ぼす効果

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4187
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4187
c2b76bc3-5da5-4a05-a579-e3bc632b1b01
名前 / ファイル ライセンス アクション
btujhs53_19.pdf btujhs53_19.pdf (835.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-13
タイトル
タイトル 非定型問題の解決活動が地理の授業への学習意欲に及ぼす効果
言語 ja
タイトル
タイトル The Effect of Atypical Problem-Solving Activities on Motivation to Learn Geography
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 非定型問題
キーワード
主題 地理
キーワード
主題 意欲
キーワード
主題 Atypical problem
キーワード
主題 Geography
キーワード
主題 Motivation
キーワード
言語 en
主題 非定型問題
キーワード
言語 en
主題 地理
キーワード
言語 en
主題 意欲
キーワード
言語 en
主題 Atypical problem
キーワード
言語 en
主題 Geography
キーワード
言語 en
主題 Motivation
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル ヒテイケイ モンダイ ノ カイケツ カツドウ ガ チリ ノ ジュギョウ エノ ガクシュウ イヨク ニ オヨボス コウカ
言語 ja-Kana
著者 澤本, 恭

× 澤本, 恭

WEKO 30418

澤本, 恭

Search repository
中尾, 尊洋

× 中尾, 尊洋

WEKO 30419

中尾, 尊洋

Search repository
Sawamoto, Kyo

× Sawamoto, Kyo

WEKO 30420

en Sawamoto, Kyo

Search repository
Nakao, Takahiro

× Nakao, Takahiro

WEKO 30421

en Nakao, Takahiro

Search repository
著者所属
値 鳥取大学附属中学校
著者所属
値 鳥取大学附属中学校
著者所属(英)
言語 en
値 Tottori University Junior High School
著者所属(英)
言語 en
値 Tottori University Junior High School
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 生徒アンケートから,歴史的分野の授業よりも地理的分野の授業に後ろ向きな生徒が非常に多いことが明らかになった。理由として考えられることの一つとして,歴史的分野の学習は,歴史の流れを理解することに面白さを感じたり,歴史上の人物の生きざまに共感したりするなど,興味・関心を持ちやすい特徴があるのに対して,地理的分野の学習は,地名を覚えたり,統計資料から情報を読み取ったりするなど,知識・技能的な内容も多く,興味・関心をもちにくいことも影響を与えていると思われる。そこで,従来のいわゆる「教師の説明中心の授業」だけではなく,多様な解や解釈が可能な「非定型問題」を設定し,既習事項を活用して「やりくり」しながら個別探究と協同探究を組み合わせて思考をする学習活動を中心とした授業の形を取り入れることで,地理的分野の学習意欲を高めることができるのではないか,と考え本研究に取り組んだ。|The student questionnaire revealed that there were a large number of students who were more reluctant to take lessons in the geographic field than in the lessons in the historical field. One of the possible reasons is that learning in the historical field is easy to be interested in, such as finding it interesting to understand the flow of history and sympathizing with the life of historical figures. On the other hand, learning in the geographical field has a lot of knowledge and technical contents such as remembering place names and reading information from statistical materials, and it is also affected by the fact that it is difficult to have interest. It seems that it is. Therefore, in addition to the conventional so-called“ teacher’s explanation-centered lesson”, we set up“ atypical problems” that can be solved and interpreted in various ways, and make use of what we have already learned to “make ends meet” while conducting individual and collaborative inquiry. I worked on this research because I thought that it might be possible to increase the motivation for learning in the geographical field by incorporating a form of lesson centered on learning activities that combine and think.
書誌情報 ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要
en : Bulletin of the Tottori University Junior High School

巻 53, p. 19-23, 発行日 2022-03-01
出版者
出版者 鳥取大学附属中学校
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24345997
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12837633
権利
権利情報 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
情報源
関連名称 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2022, 53, 19-23.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-08-02 05:48:36.550819
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3