ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 附属教育研究施設
  1. 資料タイプ一覧
  2. 紀要論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. 鳥取大学附属中学校研究紀要
  3. 52

複数教科の実践から見える「やりくり」授業の工夫

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4204
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4204
9f956572-abe3-437b-8c11-2446db9b6de1
名前 / ファイル ライセンス アクション
btujhs52_1.pdf btujhs52_1.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-26
タイトル
タイトル 複数教科の実践から見える「やりくり」授業の工夫
言語 ja
タイトル
タイトル Development of “Yarikuri Lesson” to improve ability to learn. - Aiming for generalization of lesson method of no limited subject boundaries.
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 問題解決
キーワード
主題 試行錯誤
キーワード
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
主題 授業方法
キーワード
主題 Solving problems
キーワード
主題 Trial and error
キーワード
主題 Active learning
キーワード
主題 Lesson method
キーワード
言語 en
主題 問題解決
キーワード
言語 en
主題 試行錯誤
キーワード
言語 en
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
言語 en
主題 授業方法
キーワード
言語 en
主題 Solving problems
キーワード
言語 en
主題 Trial and error
キーワード
言語 en
主題 Active learning
キーワード
言語 en
主題 Lesson method
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル フクスウ キョウカ ノ ジッセン カラ ミエル 「ヤリクリ」 ジュギョウ ノ クフウ
言語 ja-Kana
著者 中尾, 尊洋

× 中尾, 尊洋

WEKO 30360

中尾, 尊洋

ja-Kana ナカオ, タカヒロ

Search repository
Nakao, Takahiro

× Nakao, Takahiro

WEKO 30361

en Nakao, Takahiro

ja-Kana ナカオ, タカヒロ

Search repository
著者所属
値 鳥取大学附属中学校
著者所属(英)
言語 en
値 Tottori University Junior High School
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,生徒が自ら試行錯誤して問題解決する場面を提供する「やりくり」授業の工夫における重要なポイントを検討した。数学科,美術科,技術科,英語科において,2度の「やりくり」授業の実践場面から成果を検討し,どのように教師が「やりくり」授業を工夫しているのかについて面接調査を実施した。その結果,成果の検討では,生徒が「やりくり」する力について,各教科における評価が向上していることが確認された。面接調査からは,「やりくり」授業における「教材」,「支援のポイント」,「授業の流れ」について,教師の工夫を抽出した。そこでは,生活に近い文脈の教材を用い,十分な試行錯誤の時間を確保すること,さらに「情報を拡散的に収集し,問題解決への見通しをたてる段階」,「試行錯誤により問題解決の方法を発想する段階」といった流れを設定していることが明らかとなった。|In this study, we examined the points that are considered to be important for devising lessons for students to make trial and error. In mathematics, art, technology, and English, we conducted two trial and error lessons to examine the results, and conducted an interview survey on how teachers devised lessons to make students try and error. As a result, when the results were examined, it was confirmed that the evaluation of the ability of students in each subject to make trial and error was improved. From the interview survey, we extracted the ingenuity of the teachers regarding "teaching materials," "points of support," and "class flow" that encourage students to take trial and error lessons. There, use teaching materials in a context close to daily life, secure sufficient time for trial and error, and "the stage of collecting information in a diffused manner and making a prospect for problem solving", "problems by trial and error". It became clear that the flow such as "the stage of coming up with a solution method" is set.
書誌情報 ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要
en : Bulletin of the Tottori University Junior High School

巻 52, p. 1-12, 発行日 2021-03-01
出版者
出版者 鳥取大学附属中学校
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24345997
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12837633
権利
権利情報 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
情報源
関連名称 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2021, 52, 1-12.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-08-02 05:49:14.077917
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3