WEKO3
アイテム
興味や関心を持続させる中学校理科における授業形態(理科話)についての実践報告2
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4214
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4214fb752588-4739-407f-a66d-ad58842aa547
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
btujhs52_69.pdf (835.6 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-04-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 興味や関心を持続させる中学校理科における授業形態(理科話)についての実践報告2 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A practice report (2nd) on a teaching form (Science talks) in junior high school science that keeps students’ interest. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科に対する興味や関心 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校理科授業 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科の勉強は楽しい | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science that keeps interest | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Science talks | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior high school science lesson form | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Studying science is fun | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科に対する興味や関心 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科話 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校理科授業 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科の勉強は楽しい | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science that keeps interest | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Science talks | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior high school science lesson form | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Studying science is fun | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | キョウミ ヤ カンシン オ ジゾク サセル チュウガッコウ リカ ニオケル ジュギョウ ケイタイ リカバナシ ニツイテ ノ ジッセン ホウコク 2 | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
服部, 和晃
× 服部, 和晃× 泉, 直志× Hattori, Kazuaki |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Faculty of Regional Sciences, Tottori University | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 諸外国に比べると日本の中学校では,理科の勉強が楽しいと感じている生徒の割合が,小学校と比べて大きく減る。既存の授業形態を大きく変更することなく,生徒同士で理科の内容を共有し合う時間をつくることで理科に対する興味や関心を持続させる学習形態を提案し4年目の取り組みとなった。それを「理科話」と名付けており4年間で1200を超える話が集まった。生徒は理科に対する高い興味や関心が示され,「科学に関連する活動」が増えることが確認された。|It s said that children in Japan have lost opportunities to touch natural science in their daily lives recently and, in junior high schools, students who feel science studies are enjoyable are greatly reduced compared to those in elementary schools. We propose a learning style to keep students’ interests in science by providing time for sharing various topics of science among students without greatly changing the form of existing classes. We named it "Science talks" and continued it for four years. As a result, a total of more than 1,200 stories were accumulated. Students showed high interest in science, and it was confirmed that it raised students’ "activities related to science". | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 52, p. 69-74, 発行日 2021-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2021, 52, 69-74. | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |