WEKO3
アイテム
美術科の「やりくり」のたとえば : 「作品との対話」―多様な視点で物事を見つめ,その世界観を深める力―
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4218
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/421894dd9eb7-a6f7-4b92-924f-004267b9ab42
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
btujhs52_107.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-04-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 美術科の「やりくり」のたとえば : 「作品との対話」―多様な視点で物事を見つめ,その世界観を深める力― | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An example of “Managing for solving problems” in art education. Dialogue through works : Ability to look at things from various perspectives and deepen their views of the world- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 肖像画 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オルタナティヴ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作品との対話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Portrait | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | alternative | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dialogue through works | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 肖像画 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オルタナティヴ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作品との対話 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Portrait | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | alternative | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dialogue through works | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ビジュツカ ノ ヤリクリ ノ タトエバ : サクヒン トノ タイワ : タヨウ ナ シテン デ モノゴト オ ミツメ ソノ セカイカン オ フカメル チカラ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
木村, 信一郎
× 木村, 信一郎× Kimura, Shinichiro |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 「想像力により人間関係を構築してゆく力」の養成をめざして,全学年の美術科教育での表現と鑑賞活動に,オルタナティヴ活動(物事を多角的な視点で見つめることに重点を置いた活動)の導入を試みた。題材として用いたのは主に肖像画である。作品に「なる」行為で鑑賞することで,それらを鑑賞して感じたことを相互に出し合い,他者の感じ方をとりいれることで,自己の鑑賞力の幅と深さを高めることを目指した。このような相互討論の課程の取り入れは,鑑賞力の向上に有効であった。|I have tried to introduce “alternative activities” which emphasize rearing of abilities to look at things multi directionally to expression and appreciation activities in art education of the all grade of junior high school to nurse “ability for constructing harmonious human relations with imaginative power”. By appreciating the portrait in the act of" become", The aim of the activity was to develop and enhance breadth and depth of appreciative power, by sharing their impressions obtained through watching those works. It was found that introduction of such discussion to a class of art was effective in improving appreciative power. | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 52, p. 107-112, 発行日 2021-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2021, 52, 107-112. | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |