WEKO3
アイテム
創作活動を取り入れた俳句指導の工夫
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4225
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4225208422dd-2181-467c-a09d-054144061912
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
btujhs51_11.pdf (2.7 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-05-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 創作活動を取り入れた俳句指導の工夫 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Device of the haiku guidance to which creative activity was introduced | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 俳句 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 創作活動 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 伝統的な言語文化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Haiku | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Creative activity | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | traditional language culture | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 俳句 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 創作活動 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 伝統的な言語文化 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Haiku | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Creative activity | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | traditional language culture | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ソウサク カツドウ オ トリイレタ ハイク シドウ ノ クフウ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
上川, 寛子
× 上川, 寛子× KAMIKAWA, Hiroko |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学附属中学校国語科 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 従来, 俳句の授業では名句の鑑賞が中心的な活動であった。 短型詩である俳句は読み手に自由な読みが任されるおもしろさがある。 一方で, 読解の困難さも併せ持ち, 生徒の苦手意識にもつながっている。 そこで, 苦手意識を払拭し, 俳句に親しむ態度を育成するとともに,言語感覚を豊かにし俳句の鑑賞に生かすことをねらいとして俳句の創作を行った。 授業では, 俳句を創作し推敲するという体験を通し, 言葉の持つ意味を吟味し言葉の持つ繊細な意味を捉えようとする姿が見られた。 / In traditional haiku lesson, to appreciate phrases was the main activity. Haiku, a short poem, has an interesting aspect as readers can read it in their own way. On the other hand, students find it difficult to read precisely, which leads them to think they are not good at reading it. For these reasons, I let students create their own haiku in my lessons to get rid of their awareness that they would be hard to deal with haiku, foster their attitude toward haiku as well as enriching students’ sense for languages. In class, most of the students tried to examine the meaning of words closely and grasp the meaning of words which are exquisite through the experience of creating and practicing their haiku. | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 51, p. 11-14, 発行日 2020-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2020, 51, 11-14 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |