WEKO3
アイテム
自立し,つながり,探究し,創造する力の育成 : 「やりくりのたとえば」から見えてきたもの
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4244
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4244fe05e92f-b429-4903-9a4c-0d091f894e24
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
btujhs50_3.pdf (1.9 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-24 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自立し,つながり,探究し,創造する力の育成 : 「やりくりのたとえば」から見えてきたもの | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Cultivation of abilities of students to be self-reliant, cooperative, inquiring, and creative. ― Things emerged from "Examples of managing in the practice of classes" | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 試行錯誤 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 問題解決 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主体的学習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 探究 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 創造 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | trial and error | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | problem solving | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | proactive learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | quest | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | creation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 試行錯誤 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 問題解決 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 主体的学習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 探究 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 創造 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | trial and error | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | problem solving | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | proactive learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | quest | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | creation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ジリツシ ツナガリ タンキュウシ ソウゾウ スル チカラ ノ イクセイ : ヤリクリ ノ タトエバ カラ ミエテ キタ モノ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
中尾, 尊洋
× 中尾, 尊洋× NAKAO, Takahiro |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 研究主任 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | これまでの本校の取り組みから, 学習に対する受動的な意識や, 学習内容を他の文脈に発展させる意識の希薄さを問題として捉えた。その問題への対応として, 「やりくり」をキーワードに授業実践を重ね, 教師の工夫をもとに効果的な手法を探ることとした。各教科の実践より, 生徒の「やりくり」を意図した授業によって, 「知への欲求」, 「思考の拡散」, 「言語活動の定着と意欲」に対して効果が見られた。 / An examination of our past practices of classes in the Tottori University Junior High School revealed the students’ tendency of passive attitude and lack of ability to proactively apply items learned to other issues and situations as problems. To solve the problems, we decided to explore effective methods of classes based on teachers’ ingenuities through a series of classes done with “yarikuri”, a Japanese word which means ingenuities by full use of what they possess, as a keyword. Through the practice of each subject, we found that most of the students attained some improvements for "desire to knowledge", "expansion of ideas and consciousness", and "establishment and motivation for language activities" by the classes designed to activate students’s “yarikuri”. | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 50, p. 3-8, 発行日 2019-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2019, 50, 3-8 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |