ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 附属教育研究施設
  1. 資料タイプ一覧
  2. 紀要論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. 鳥取大学附属中学校研究紀要
  3. 50

美術科の「やりくり」のたとえば : 「作品との対話」 : 多様な視点で物事を見つめ,その世界観を深める力

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4258
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4258
0426b7e7-625a-4a06-a3c9-d756c67381e1
名前 / ファイル ライセンス アクション
btujhs50_111.pdf btujhs50_111.pdf (3.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-06-24
タイトル
タイトル 美術科の「やりくり」のたとえば : 「作品との対話」 : 多様な視点で物事を見つめ,その世界観を深める力
言語 ja
タイトル
タイトル An example of "Managing for solving problems" in art education. : Dialogue through works - Ability to look at things from various perspectives and deepen their views of the world-
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 オルタナティヴ
キーワード
主題 作品との対話
キーワード
主題 alternative
キーワード
主題 dialogue through works
キーワード
言語 en
主題 オルタナティヴ
キーワード
言語 en
主題 作品との対話
キーワード
言語 en
主題 alternative
キーワード
言語 en
主題 dialogue through works
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
タイトル(ヨミ)
その他のタイトル ビジュツカ ノ ヤリクリ ノ タトエバ : サクヒン トノ タイワ : タヨウ ナ シテン デ モノゴト オ ミツメ ソノ セカイカン オ フカメル チカラ
言語 ja-Kana
著者 木村, 信一郎

× 木村, 信一郎

WEKO 30296

木村, 信一郎

ja-Kana キムラ, シンイチロウ

Search repository
KIMURA, Shinichiro

× KIMURA, Shinichiro

WEKO 30297

en KIMURA, Shinichiro

ja-Kana キムラ, シンイチロウ

Search repository
著者所属
値 鳥取大学附属中学校 美術科
著者所属(英)
言語 en
値 Tottori University Junior High School
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 「想像力により人間関係を構築してゆく力」の養成をめざして, 中学校第2 学年の美術科教育での鑑賞活動に, オルタナティブ活動(物事を多角的な視点で見つめることに重点を置いた活動) の導入を試みた。題材として用いたのは郷土作家でイラストレーターの毛利彰の実物作品である。それらを鑑賞して感じたことを相互に出し合い, 他者の感じ方をとりいれることで, 自己の鑑賞力の幅と深さを高めることを目指した。このような相互討論の課程の取り入れは,鑑賞力の向上に有効であった。本稿では, その授業実践例についての指導案, 用いた資料などを合わせて紹介する。また, 他学年での実践についても紹介する。 / I have tried to introduce “alternative activities”which emphasize rearing of abilities to look at things multi-directionally to expression and appreciation activities in art education of the 2nd grade of junior high school to nurse “ability for constructing harmonious human relations with imaginative power”. Real works made by Akira Mouri, (1935-2008) , who was a renowned illustrator born in Tottori, were used as materials. The aim of the activity was to develop and enhance breadth and depth of appreciative power, by sharing their impressions obtained through watching those works. It was found that introduction of such discussion to a class of art was effective in improving appreciative power. In this article I will show a teaching plan of an example of practice of the class, together with reference materials used in the class. I will also introduce practices for the 1st and 3rd grades.
書誌情報 ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要
en : Bulletin of the Tottori University Junior High School

巻 50, p. 111-118, 発行日 2019-03-01
出版者
出版者 鳥取大学附属中学校
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24345997
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12837633
権利
権利情報 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
情報源
関連名称 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2019, 50, 111-118
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-08-02 05:49:40.888389
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3