ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 医学部・医学系研究科・医学部附属病院
  1. 資料タイプ一覧
  2. 学術雑誌論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. Yonago Acta Medica
  3. 65
  4. 3

Predicting Mathematical Learning Difficulties Using Fundamental Calculative Ability Test (FCAT)

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4653
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4653
49999455-f210-442d-8f9a-a8a42d9fe089
名前 / ファイル ライセンス アクション
yam65(3)_238.pdf yam65(3)_238.pdf (930.9 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2022-09-07
タイトル
タイトル Predicting Mathematical Learning Difficulties Using Fundamental Calculative Ability Test (FCAT)
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
主題 early diagnosis
キーワード
主題 education
キーワード
主題 dyscalculia
キーワード
主題 learning disabilities, mathematics
キーワード
主題 quick test
キーワード
言語 en
主題 early diagnosis
キーワード
言語 en
主題 education
キーワード
言語 en
主題 dyscalculia
キーワード
言語 en
主題 learning disabilities, mathematics
キーワード
言語 en
主題 quick test
資源タイプ
資源タイプ journal article
著者 小枝, 達也

× 小枝, 達也

WEKO 1654
e-Rad 70225390

小枝, 達也

ja-Kana コエダ, タツヤ

en Koeda, Tatsuya

Search repository
大栗, 聖由

× 大栗, 聖由

WEKO 2761
研究者総覧鳥取大学 100001721

大栗, 聖由

ja-Kana オオグリ, マサヨシ

en Oguri, Masayoshi

Search repository
岡西, 徹

× 岡西, 徹

WEKO 16637

岡西, 徹

ja-Kana オカニシ, トオル

Search repository
前垣, 義弘

× 前垣, 義弘

WEKO 1921
e-Rad 80252849
研究者総覧鳥取大学 100000249

前垣, 義弘

ja-Kana マエガキ, ヨシヒロ

en Maegaki, Yoshihiro

Search repository
Ohba, Sawako

× Ohba, Sawako

WEKO 16638

en Ohba, Sawako

Search repository
Okanishi, Tohru

× Okanishi, Tohru

WEKO 16639

en Okanishi, Tohru

ja-Kana オカニシ, トオル

Search repository
著者所属(英)
言語 en
値 Work-Life Balance Support Center, Tottori University Hospital
著者所属(英)
言語 en
値 Department of Psychosocial Medicine, National Center for Child Health and Development
著者所属(英)
言語 en
値 Department of Medical Technology, Kagawa Prefectural University of Health Sciences
著者所属(英)
言語 en
値 Division of Child Neurology, Brain and Neuroscience, School of Medicine, Faculty of Medicine, Tottori University
著者所属(英)
言語 en
値 Division of Child Neurology, Brain and Neuroscience, School of Medicine, Faculty of Medicine, Tottori University
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 Background: Mathematical learning difficulty (MLD) during school years results from several factors, including dyscalculia. Traditional diagnostic tests for dyscalculia are time intensive and require skilled specialists. This prospective cohort study aimed to reveal that the less time intensive Fundamental Calculative Ability Test (FCAT), administered in first grade, can predict the outcome of mathematical school achievement, which was measured with the curriculum-based mathematical test for second grade (1.2 years after FCAT). Methods: A total of 362 Japanese first- and second-grade children participated. A new quick test measuring fundamental calculative abilities, the FCAT, ordinal, radix, addition, and subtraction, was conducted for the first graders (mean age: 7.1 years). Mathematical school achievement was measured during the tests [mathematics curriculum-based test in Tottori Prefecture (MCBT)] for first (MCBT-1, mean age: 7.3 years) and second graders (MCBT-2, mean age: 8.3 years). We analyzed the associations between FCAT and MCBT-1 and 2 using univariate regression analysis, and cutoff values for mathematical learning difficulty (MLD) at MCBT-2 using the rating operation curve and Youden index. MLD was set as a score of lower than 20% on the MCBT. Results: The FCAT score was significantly associated with the MCBT-1 (regression coefficient: 0.67, P < 0.001) and MCBT-2 scores (regression coefficient: 0.50, P < 0.001). A cutoff value of 47 points (deviation score: 47) at the FCAT score predicted MLD at MCBT-2 (sensitivity: 0.77, specificity: 0.73). For 62 participants with MLD at MCBT-1 score, FCAT scores below the cutoff value of 40 points (deviation score: 35) were at high risk of MLD at MCBT-2 (odds ratio: 6.2). Conclusion: The FCAT is easily conducted in a short time during regular schools and can predict mathematical school achievement. It can be used for the early diagnosis of children with mathematical problems.
書誌情報 Yonago Acta Medica
en : Yonago Acta Medica

巻 65, 号 3, p. 238-243, 発行日 2022-08-29
出版者
出版者 Tottori University Medical Press
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 05135710
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA00892882
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 10.33160/yam.2022.08.010
権利
権利情報 (C) 2022 Tottori University Medical Press.
情報源
関連名称 Yonago Acta Medica. 2022, 65(3), 238-243. doi:10.33160/yam.2022.08.010
関連サイト
識別子タイプ URI
関連識別子 https://www.lib.tottori-u.ac.jp/yam/yam/yam65-3/65-3contents.html
関連名称 https://www.lib.tottori-u.ac.jp/yam/yam/yam65-3/65-3contents.html
関連サイト
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.33160/yam.2022.08.010
関連名称 https://doi.org/10.33160/yam.2022.08.010
著者版フラグ
出版タイプ VoR
EISSN
値 13468049
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-08-02 07:21:13.886815
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3