WEKO3
アイテム
学校広告教育についての研究 : 中学生の意識調査を通して
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/630
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/63027e1ad7e-4b1a-43f5-b285-eaff31b19766
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-12-16 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学校広告教育についての研究 : 中学生の意識調査を通して | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of Advertisement Education in School : Through a Survey of Junior High School Students' Awareness concerning Advertisement. | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校家庭科教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 消費者教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 広告問題 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 育てたい能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教材開発 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Homemaking education in junior high school | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Consumer education | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Problem with advertisement | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Abilities to be attained | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Materials development | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校家庭科教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 消費者教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 広告問題 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 育てたい能力 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教材開発 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Homemaking education in junior high school | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Consumer education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Problem with advertisement | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Abilities to be attained | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Materials development | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ガッコウ コウコク キョウイク ニ ツイテ ノ ケンキュウ : チュウガクセイ ノ イシキ チョウサ オ トオシテ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
石岡, 富貴子
× 石岡, 富貴子× 余語, 宗紀× 池田, 和幸× 陶, 健× 藤田, 宏美× 山田, 智子× Ishioka, Fukiko× Yogo, Munenori× Ikeda, Kazuyuki× Tao, Jien× Fujita, Hiromi× Yamada, Tomoko |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 家庭科教育教室 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 教育学研究科家政教室 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 教育学研究科家政教室 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 教育学研究科家政教室 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 教育学研究科家政教室 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 教育学研究科家政教室 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Home Economics Education course | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Education, Home Economics Education | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Education, Home Economics Education | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Education, Home Economics Education | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Education, Home Economics Education | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Graduate School of Education, Home Economics Education | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of the present study is to investigate the following two issues : how to introduce the problems with advertisement into the study of home making as a kind of consumer education, and what abilities are required to be attained in the education. Investigation of those issues are made through a survey of junior high school students' awareness concerning advertisement. The following two general observations have been gained through the survey : junior high school students' understanding of advertisement in not sufficient because some of them believe that indication of quality guaranteed, school newsletter and so on are included in advertisement ; although junior high school students are sensitive to prices of products when making use of advertisement, they are less active in making a good use of advertisement by comparing functions of products as well as their length guarantee. Recognize the present situation, a model of "abilities to be attained" in school advertisement education is hypothetically presented (Table 8). It is also pointed out that it is necessary to continue the study by investigating the issue of advertisement with elementary and senior high school students and exploring the effective ways of advertisement education in their respective curriculum. This naturally requires specification of abilities to be attained in each advertisement education and adjustment of teaching contents. | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学教育学部研究報告. 教育科学 en : The journal of the Faculty of Education. Educational science 巻 40, 号 1, p. 97-114, 発行日 1998-06-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 02878011 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN00174563 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学教育学部研究報告. 教育科学. 1998, 40(1), 97-114 |