WEKO3
アイテム
中学生の身に付けたいと思う力と授業で身についたと思う力に関する意識調査:理科と生活全般を中心にして
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/7608
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/7608acae1a31-fb30-4a41-8a93-f14aef04a6fd
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
btujhs54_63.pdf (686.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-02 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学生の身に付けたいと思う力と授業で身についたと思う力に関する意識調査:理科と生活全般を中心にして | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Attitude survey on the skills junior high school students has wanted to acquire and the skills students were able to acquire throough classes. : Sience and school life in general | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自分に合った教師像 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 検証方法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子どもとの相互理解 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ワークシート | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 議論(アーギュメント) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | personalized teacher image | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | method of verification | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mutual understanding with children | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science talk | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | worksheet | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | discussion(argument) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自分に合った教師像 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 検証方法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子どもとの相互理解 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 理科話 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ワークシート | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 議論(アーギュメント) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | personalized teacher image | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | method of verification | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mutual understanding with children | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | science talk | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | worksheet | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | discussion(argument) | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | チュウガクセイ ノ ミ ニ ツケタイ ト オモウ チカラ ト ジュギョウ デ ミ ニ ツイタ ト オモウ チカラ ニ カンスル イシキ チョウサ : リカ ト セイカツ ゼンパン オ チュウシン ニ シテ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
服部, 和晃
× 服部, 和晃× 泉, 直志× Hattori, Kazuaki |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Tottori University | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 子どもに身に付けさせたい力については教育諸機関からさまざまな提言がある。しかし,教師は生徒がどのようなスキルを身につけたいのかについても知っておく必要があるように思われる。変化の激しい現代社会においては,教師は自ら進むべき道を開くと同時に,その取り組みを検証する必要がある。本研究では生徒にどのような力を身につけたいか,また授業を通してどのような力が身についたと思うかを尋ね,取り組みに対する検証を試みた。一人ひとりの教師が,諸提言に沿いつつ子どもたちと相互に理解しながら,自分に合った最善の教師像を見出しやすくなることへの一助となることに期待している。 / There are many proposals from various educational institutions regarding the skills of which they want children to acquire. However, it seems that teachers need to know also what skills the students want to acquire. In a today's changeable society, teachers are faced with the need to open up the direction to which they should proceed by themselves, and at the same time, it is necessary to verify their efforts. In this study, we asked children what kind of skills they had wanted to acquire, and what kind of skills they were able to acquire after the classes. We hope this study help teachers to find better ways to teach students compromising skills expected by various proposals and skills student want to actually acquire. | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 54, p. 63-68, 発行日 2023-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2023, 54, 63-68. | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |