WEKO3
アイテム
マット運動における学習意欲を高めるための「やりくり」授業の開発
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001388
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/20013887d581509-764c-4917-9a82-a3f0bb8a20c7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-29 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | マット運動における学習意欲を高めるための「やりくり」授業の開発 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Development of a "do-over" class to motivate learning in mat exercise | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | マット ウンドウ ニ オケル ガクシュウ イヨク オ タカメル タメ ノ 「ヤリクリ」 ジュギョウ ノ カイハツ | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | マット運動 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | やりくり | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 学習意欲 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 運動有能感 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | Mat exercise | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | do-over | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | motivation to learn | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | motor competence | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||||||||||
著者 |
岩井,仁美
× 岩井,仁美
× 山坂,明
× 関,耕二
|
|||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
値 | 鳥取大学 地域学部 | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | Faculty of Regional Sciences, Tottori University | |||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 中学校保健体育における器械運動の中でもマット運動の授業は,得意苦手の意識が明確に分かれ易い領域である。技ができる,できないが明確であり,「難しい」「怖い」「失敗を人に見られるのが嫌」など,苦手と感じる要因となることがいくつかある。そこで本研究では,マット運動における学習意欲を高めるやりくり授業の開発を目的とし,互いの苦手や長所を認め合いながら技の教え合いや試行錯誤を通して,個人種目になりがちなマット運動の授業をチームで行い,マット運動の技を取り入れた演技を作る授業実践を行った。その結果,運動有能感の向上がみられ,学習後には生徒のマット運動に対する肯定的な振り返りが増えた。 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | In junior high school health and physical education, mat exercise is one of the areas in which students are easily divided into those who are good at it and those who are bad at it. There are several factors that cause students to feel that they are not good at mat exercise, such as "it is difficult," "I am afraid," and "I don't want others to see my mistakes. In this study, with the aim of developing a class that motivates students to learn mat exercise, we conducted a class in which students taught each other techniques while recognizing each other's weaknesses and strengths, and through trial and error, they worked as a team to create a performance incorporating mat exercise techniques, which tends to be an individual activity. The results showed that the students' sense of motor competence was improved. As a result, a sense of motor competence was improved, and students' positive reflections on mat exercise increased after the study. | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 55, p. 109-114, ページ数 6, 発行日 2024-03-01 |
|||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||||||||||||||||||||||
権利 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 | |||||||||||||||||||||||||
権利 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
権利情報 | This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||||||||||||||||||||||
情報源 | ||||||||||||||||||||||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2024, 55, 109-114. | |||||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |