ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 地域学部・地域学研究科
  1. 資料タイプ一覧
  2. 紀要論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. 鳥取大学附属中学校研究紀要
  3. 55

心肺蘇生法の授業による生徒の意識の変化

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001391
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001391
902f1a58-0d19-4668-a94d-81ac22fbe7df
名前 / ファイル ライセンス アクション
btujhs55_127.pdf btujhs55_127.pdf
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-03-29
タイトル
タイトル 心肺蘇生法の授業による生徒の意識の変化
言語 ja
タイトル
タイトル Changes in Students' Awareness in Cardiopulmonary Resuscitation Classes
言語 en
タイトル
タイトル シンパイ ソセイ ホウ ノ ジュギョウ ニ ヨル セイト ノ イシキ ノ ヘンカ
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 心肺蘇生法
キーワード
言語 ja
主題 中学生
キーワード
言語 ja
主題 意識の変化
キーワード
言語 ja
主題 AED
キーワード
言語 en
主題 CPR
キーワード
言語 en
主題 middle school students
キーワード
言語 en
主題 change in awareness
キーワード
言語 en
主題 AED
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
著者 岸田,佳子

× 岸田,佳子

ja 岸田,佳子
kakenhi 鳥取大学 15101

en KISHIDA,Yoshiko
Tottori University

Search repository
石本,雄真

× 石本,雄真

WEKO 01062
研究者総覧鳥取大学 100001458
e-Rad 90612309

ja 石本,雄真
kakenhi 鳥取大学 15101

en Ishimoto,Yuma
Tottori University

ja-Kana イシモト,ユウマ

Search repository
著者所属
言語 ja
値 鳥取大学附属中学校
著者所属
言語 ja
値 鳥取大学教員養成センター
著者所属(英)
言語 en
値 Tottori University Junior High School
著者所属(英)
言語 en
値 Tottori University Teacher Education Center
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本校では,毎年心肺蘇生法とAED の使用法についての授業を行っている。授業中の生徒の意欲は高く,バイスタンダーとしての意識が高まり,いのちについて考える機会ともなると感じている。しかし,心肺蘇生に対する意欲は一時的なものかもしれない。また,本校は医療系への進路を考えている生徒が多くいるため,そのような進路を考え医療に対する興味や関心が強い生徒達は,意識や意欲の高まりが大きいのではないかと考えた。そこで本研究は,授業前後と,授業1 ヶ月後にアンケートを行い,心肺蘇生法に対する意欲や意識の変化について分析した。また,生徒の授業の様子や感想を分析した。そして,進路として医療系や救命処置への意識について,関心あり,関心なしの2 群に分け意欲や意識の変化に違いがあるかについて分析した。その結果,本校の心肺蘇生法の授業は生徒の心肺蘇生に対する意欲や意識を高める効果があり,その変化は1 ヶ月後も継続していることがわかった。また,医療系への進路に対する関心あり,なしでは心肺蘇生法に対する意欲や意識は変わらないことがわかった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 At our school, we conduct classes on CPR and the use of AED every year. The students are highly motivated during the class, and we feel that the class increases their awareness as bystanders and provides an opportunity for them to think about life. However, the motivation for CPR may be temporary. Since many of our students are considering careers in the medical field, we felt that students who have a strong interest in medicine and are considering such a career path would better understand and be more motivated by the program. Therefore, this study conducted a questionnaire before and after the class and one month after the class to analyze changes in motivation and awareness toward CPR.We also analyzed the students' impressions of the class. The students were divided into two groups: those who were interested and those who were not interested in medical careers and lifesaving procedures, and we analyzed whether there were any differences in their motivation and awareness. The results showed that our CPR classes were effective in increasing students' motivation and awareness of CPR, and that these changes continued after one month. The results also showed that the students' motivation and awareness of CPR did not change depending on whether they were interested or not in pursuing a career in medicine.
言語 en
書誌情報 ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要
en : Bulletin of the Tottori University Junior High School

巻 55, p. 127-132, ページ数 6, 発行日 2024-03-01
出版者
出版者 鳥取大学附属中学校
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 24345997
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12837633
権利
言語 ja
権利情報 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。
権利
言語 en
権利情報 This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
情報源
関連名称 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2024, 55, 127-132.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-03-28 04:19:11.887181
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3