ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 附属教育研究施設
  1. 資料タイプ一覧
  2. 紀要論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. 鳥取大学附属中学校研究紀要
  3. 56

地理的分野の学習意欲を向上させる授業の工夫

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001762
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001762
ee22497e-6bce-4d21-bfb9-621d38251d5c
名前 / ファイル ライセンス アクション
btujhs56_21.pdf btujhs56_21.pdf (1000 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-31
タイトル
タイトル 地理的分野の学習意欲を向上させる授業の工夫
言語 ja
タイトル
タイトル Classroom efforts to motivate students to learn in the geographical area
言語 en
タイトル
タイトル チリテキ ブンヤ ノ ガクシュウ イヨク オ コウジョウ サセル ジュギョウ ノ クフウ
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 地理
キーワード
言語 ja
主題 学習意欲
キーワード
言語 ja
主題 非定型問題
キーワード
言語 en
主題 Geography
キーワード
言語 en
主題 Learning Intentions
キーワード
言語 en
主題 Non-Stereotyped Problems
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
著者 澤本,恭

× 澤本,恭

ja 澤本,恭
kakenhi 鳥取大学 15101

en SAWAMOTO,Kyo
Tottori University

Search repository
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 中学校入学段階で,地理的分野の学習に対して苦手意識を持っている生徒の割合が高い。生徒は,歴史的分野の学習内容はストーリー性があり,時代背景などと関連づけて理解しやすいと感じる一方で,地理的分野の学習は,地理的事象を暗記することが学習の中心と感じている。そこで,教科書とともに配付される地図帳の資料を積極的に活用し,様々な情報を関連づけながら理解を深めることと,「協同的探究学習」により非定型問題の解決を通して概念的理解を促すことができれば,地理的分野に対する学習意欲を高められるのではないかと仮定し,授業実践に取り組んだ。実践の結果,地理的分野の学習に対する意欲の高まりは見られたが,学びの本質を味わう充実感の高まりについては課題が見られた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 A high percentage of students have difficulty in learning geographical areas at the entry stage of junior high school. While students feel that the content of historical studies has a storyline and is easy to understand in relation to historical backgrounds, they feel that geographical studies are mainly memorizing geographical events. Therefore, we hypothesized that if students could deepen their understanding of geography by making active use of the map books distributed with the textbooks and relating various information, and if they could promote conceptual understanding by solving atypical problems through “cooperative inquiry learning,” their motivation for learning geography would increase, and we undertook to practice this in class. The results of the practice showed that students were more motivated to learn geographical areas. As a result of the practice, the students' motivation for learning geography increased, but there were some problems in increasing their sense of fulfillment in tasting the essence of learning.
言語 en
書誌情報 ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要
en : Bulletin of the Tottori University Junior High School

巻 56, p. 21-25, ページ数 5, 発行日 2025-03-01
出版者
出版者 鳥取大学附属中学校
言語 ja
出版者
出版者 Tottori University Junior High School
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 24345997
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12837633
権利
言語 ja
権利情報 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。
権利
言語 en
権利情報 This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
情報源
言語 ja
関連名称 澤本 恭. 地理的分野の学習意欲を向上させる授業の工夫. 鳥取大学附属中学校研究紀要, 2025, 56, 21-25.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
見出し
大見出し 【社会科】
言語 ja
見出し
大見出し 【Social Studies】
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-07 09:29:42.025452
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3