WEKO3
アイテム
地理的分野の学習意欲を向上させる授業の工夫
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001762
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001762ee22497e-6bce-4d21-bfb9-621d38251d5c
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-31 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 地理的分野の学習意欲を向上させる授業の工夫 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Classroom efforts to motivate students to learn in the geographical area | |||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | チリテキ ブンヤ ノ ガクシュウ イヨク オ コウジョウ サセル ジュギョウ ノ クフウ | |||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 地理 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 学習意欲 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 非定型問題 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Geography | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Learning Intentions | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Non-Stereotyped Problems | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
著者 |
澤本,恭
× 澤本,恭
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 中学校入学段階で,地理的分野の学習に対して苦手意識を持っている生徒の割合が高い。生徒は,歴史的分野の学習内容はストーリー性があり,時代背景などと関連づけて理解しやすいと感じる一方で,地理的分野の学習は,地理的事象を暗記することが学習の中心と感じている。そこで,教科書とともに配付される地図帳の資料を積極的に活用し,様々な情報を関連づけながら理解を深めることと,「協同的探究学習」により非定型問題の解決を通して概念的理解を促すことができれば,地理的分野に対する学習意欲を高められるのではないかと仮定し,授業実践に取り組んだ。実践の結果,地理的分野の学習に対する意欲の高まりは見られたが,学びの本質を味わう充実感の高まりについては課題が見られた。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | A high percentage of students have difficulty in learning geographical areas at the entry stage of junior high school. While students feel that the content of historical studies has a storyline and is easy to understand in relation to historical backgrounds, they feel that geographical studies are mainly memorizing geographical events. Therefore, we hypothesized that if students could deepen their understanding of geography by making active use of the map books distributed with the textbooks and relating various information, and if they could promote conceptual understanding by solving atypical problems through “cooperative inquiry learning,” their motivation for learning geography would increase, and we undertook to practice this in class. The results of the practice showed that students were more motivated to learn geographical areas. As a result of the practice, the students' motivation for learning geography increased, but there were some problems in increasing their sense of fulfillment in tasting the essence of learning. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 56, p. 21-25, ページ数 5, 発行日 2025-03-01 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | Tottori University Junior High School | |||||||||
言語 | en | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 | |||||||||
権利 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
権利情報 | This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||||||
情報源 | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
関連名称 | 澤本 恭. 地理的分野の学習意欲を向上させる授業の工夫. 鳥取大学附属中学校研究紀要, 2025, 56, 21-25. | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 【社会科】 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
見出し | ||||||||||
大見出し | 【Social Studies】 | |||||||||
言語 | en |