ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学部学科区分一覧
  2. 附属教育研究施設
  1. 資料タイプ一覧
  2. 紀要論文
  1. 鳥取大学の刊行物
  2. 鳥取大学附属中学校研究紀要
  3. 56

異学年との学び合いで深める協同的探究学習 : 多様な視点からの知識構成と学びの広がり

https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001769
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001769
25550701-5bd2-41c9-8e25-8ecdd9b0c05f
名前 / ファイル ライセンス アクション
btujhs56_69.pdf btujhs56_69.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-31
タイトル
タイトル 異学年との学び合いで深める協同的探究学習 : 多様な視点からの知識構成と学びの広がり
言語 ja
タイトル
タイトル Cooperative inquiry learning deepened by learning together with different grade levels : Knowledge composition and expansion of learning from diverse perspectives
言語 en
タイトル
タイトル イガクネン トノ マナビアイ デ フカメル キョウドウテキ タンキュウガクシュウ:タヨウ ナ シテン カラ ノ チシキコウセイ ト マナビ ノ ヒロガリ
言語 ja-Kana
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 異学年合同
キーワード
言語 ja
主題 問題解決
キーワード
言語 ja
主題 協同学習
キーワード
言語 en
主題 Jointly with different grade levels
キーワード
言語 en
主題 Problem Solving
キーワード
言語 en
主題 Collaborative Learning
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
著者 前田,大輔

× 前田,大輔

ja 前田,大輔
kakenhi 鳥取大学 15101

en MAETA,Daisuke
Tottori University

Search repository
角谷,征紀

× 角谷,征紀

ja 角谷,征紀
kakenhi 鳥取大学 15101

en KAKUTANI,Masanori
Tottori University

Search repository
泉,直志

× 泉,直志

ja 泉,直志
kakenhi 鳥取大学 15101

en IZUMI,Naoshi
Tottori University

Search repository
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,異学年の生徒が協力して課題に取り組む協同的探究学習を通じて,思考力,判断力,表現力及び協同的に学びに向かう力を育成することを目的とした。授業では,2年生と 3 年生がグループを組み,身近な材料を使って電池で動くおもちゃをつくり,その仕組みを説明するという探究活動を行った。異学年同士の知識交換を通じて,理解が深まるとともに,役割分担による責任感の向上や,モノづくりを通じた問題解決力の向上が見られた。特に,3 年生が2年生にイオンの概念を説明し,2年生が回路設計を行う場面では,相互に学び合う姿勢が高まった。一方,時間設定や準備の負担などの課題も明らかとなった。異学年合同の授業は,協力を通じて深い学びを促進する有効な手段であり,今後の授業改善に向けた指針となる成果が得られた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study was to cultivate the ability to think, make judge, express, and learn cooperatively through cooperative inquiry learning,” in which students from different grades work together to tackle a problem. In the class, second- and third-graders formed groups to make battery-operated toys using familiar materials and explained the mechanism of the toys. Through the exchange of knowledge between students of different grades, the students deepened their understanding, improved their sense of responsibility by sharing roles, and enhanced their problem-solving skills through making things. In particular, the third graders explained the concept of ions to the second graders, and the second graders taught circuit design. On the other hand, issues such as time setting and the burden of preparation became apparent, and it will be necessary to devise time management and efficient preparation methods in the future. The joint classes with different grades are an effective means of promoting deep learning through cooperation, and the results provide guidelines for improving future classes.
言語 en
書誌情報 ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要
en : Bulletin of the Tottori University Junior High School

巻 56, p. 69-77, ページ数 9, 発行日 2025-03-01
出版者
出版者 鳥取大学附属中学校
言語 ja
出版者
出版者 Tottori University Junior High School
言語 en
ISSN
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 24345997
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12837633
権利
言語 ja
権利情報 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。
権利
言語 en
権利情報 This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted.
情報源
言語 ja
関連名称 前田 大輔, 角谷 征紀, 泉 直志. 異学年との学び合いで深める協同的探究学習 : 多様な視点からの知識構成と学びの広がり. 鳥取大学附属中学校研究紀要, 2025, 56, 69-77.
著者版フラグ
出版タイプ VoR
見出し
大見出し 【理科】
言語 ja
見出し
大見出し 【Science】
言語 en
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-04-08 01:18:44.252731
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3