WEKO3
アイテム
異学年との学び合いで深める協同的探究学習 : 多様な視点からの知識構成と学びの広がり
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/2001769
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/200176925550701-5bd2-41c9-8e25-8ecdd9b0c05f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-31 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 異学年との学び合いで深める協同的探究学習 : 多様な視点からの知識構成と学びの広がり | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | Cooperative inquiry learning deepened by learning together with different grade levels : Knowledge composition and expansion of learning from diverse perspectives | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | イガクネン トノ マナビアイ デ フカメル キョウドウテキ タンキュウガクシュウ:タヨウ ナ シテン カラ ノ チシキコウセイ ト マナビ ノ ヒロガリ | |||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 異学年合同 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 問題解決 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 協同学習 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Jointly with different grade levels | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Problem Solving | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | Collaborative Learning | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||||||
著者 |
前田,大輔
× 前田,大輔
× 角谷,征紀
× 泉,直志
|
|||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究では,異学年の生徒が協力して課題に取り組む協同的探究学習を通じて,思考力,判断力,表現力及び協同的に学びに向かう力を育成することを目的とした。授業では,2年生と 3 年生がグループを組み,身近な材料を使って電池で動くおもちゃをつくり,その仕組みを説明するという探究活動を行った。異学年同士の知識交換を通じて,理解が深まるとともに,役割分担による責任感の向上や,モノづくりを通じた問題解決力の向上が見られた。特に,3 年生が2年生にイオンの概念を説明し,2年生が回路設計を行う場面では,相互に学び合う姿勢が高まった。一方,時間設定や準備の負担などの課題も明らかとなった。異学年合同の授業は,協力を通じて深い学びを促進する有効な手段であり,今後の授業改善に向けた指針となる成果が得られた。 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study was to cultivate the ability to think, make judge, express, and learn cooperatively through cooperative inquiry learning,” in which students from different grades work together to tackle a problem. In the class, second- and third-graders formed groups to make battery-operated toys using familiar materials and explained the mechanism of the toys. Through the exchange of knowledge between students of different grades, the students deepened their understanding, improved their sense of responsibility by sharing roles, and enhanced their problem-solving skills through making things. In particular, the third graders explained the concept of ions to the second graders, and the second graders taught circuit design. On the other hand, issues such as time setting and the burden of preparation became apparent, and it will be necessary to devise time management and efficient preparation methods in the future. The joint classes with different grades are an effective means of promoting deep learning through cooperation, and the results provide guidelines for improving future classes. | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 56, p. 69-77, ページ数 9, 発行日 2025-03-01 |
|||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | Tottori University Junior High School | |||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||||||||||||||
権利 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 | |||||||||||||||||
権利 | ||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||
権利情報 | This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||||||||||||||
情報源 | ||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
関連名称 | 前田 大輔, 角谷 征紀, 泉 直志. 異学年との学び合いで深める協同的探究学習 : 多様な視点からの知識構成と学びの広がり. 鳥取大学附属中学校研究紀要, 2025, 56, 69-77. | |||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 【理科】 | |||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||
見出し | ||||||||||||||||||
大見出し | 【Science】 | |||||||||||||||||
言語 | en |