WEKO3
アイテム
社会参画力を育てるやりくり授業の開発 : 根拠を持って提案する活動を通して
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4189
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4189c418eac0-93c9-4ea4-8354-533dd0fd34fe
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-13 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | 社会参画力を育てるやりくり授業の開発 : 根拠を持って提案する活動を通して | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | Planning of managiment class for Fostering Social Participation : Through the activity of making proposals with evidence. | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会参画力 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | やりくり | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 提案する授業 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social participation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | management | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | proposal lessons | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 社会参画力 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | やりくり | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 提案する授業 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | social participation | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | management | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | proposal lessons | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
タイトル(ヨミ) | ||||||||||
その他のタイトル | シャカイ サンカクリョク オ ソダテル ヤリクリ ジュギョウ ノ カイハツ : コンキョ オ モッテ テイアン スル カツドウ オ トオシテ | |||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||
著者 |
岡, 真奈美
× 岡, 真奈美
× Oka, Manami
|
|||||||||
著者所属 | ||||||||||
鳥取大学附属中学校 | ||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||
en | ||||||||||
Tottori University Junior High School | ||||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 社会に主体的に関わる力を育てるために,根拠を持って政策を提案する授業の開発を試みた。授業における生徒への支援として,根拠を明確にするための思考ツール(トゥールミン図式)を用いた。さらに、提案を聞く力を育てるために質問する活動を意図的に取り入れた。その結果,自分の意見を述べることに自信がついた生徒や,社会的事象への関心を高めた生徒が増加した。|I attempted to develop a class for students to propose policies with evidence in order to develop their ability to be proactively involved in society. To support students in the class, I used a thinking tool (Toulmin diagram) to clarify the rationale. In addition, questioning activities were intentionally incorporated in order to foster the ability to listen to proposals. As a result, the number of students who became more confident in expressing their opinions and those who increased their interest in social events increased. | |||||||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 53, p. 33-38, 発行日 2022-03-01 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||||||
権利 | ||||||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||||||
情報源 | ||||||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2022, 53, 33-38. | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |