Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2018-06-22 |
タイトル |
|
|
言語 |
ja |
|
タイトル |
保育的観察による5歳幼児のピア関係形成に関する研究 : その測定についての予備的研究 |
タイトル |
|
|
言語 |
en |
|
タイトル |
Making Peer Relationship in the Play Session of 5-year-old Children : A Preliminary Study |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
幼児 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会性 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
集団参加 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
量的指標 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
children |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
sociability |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
group participation |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
quantitative indices |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
幼児 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
社会性 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
集団参加 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
量的指標 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
children |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
sociability |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
group participation |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
quantitative indices |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
タイトル(ヨミ) |
|
|
その他のタイトル |
ホイクテキ カンサツ 二 ヨル 5サイ ヨウジ ノ ピア カンケイ ケイセイ ニ カンスル ケンキュウ ソノ ソクテイ ニ ツイテノ ヨビテキ ケンキュウ |
|
言語 |
ja-Kana |
著者 |
石田, 開
石上, 令子
植木, 綾子
竹内, 亜理子
小林, 勝年
寺川, 志奈子
田丸, 敏高
小枝, 達也
Ishida, Hiraku
Ishigami, Reiko
Ueki, Ayako
Takeuchi, Ariko
|
著者所属 |
|
|
|
独立行政法人科学技術振興機構社会技術研究開発センター |
著者所属 |
|
|
|
独立行政法人科学技術振興機構社会技術研究開発センター |
著者所属 |
|
|
|
鳥取県立倉吉総合看護専門学校 |
著者所属 |
|
|
|
独立行政法人科学技術振興機構社会技術研究開発センター、鳥取大学地域学部地域教育学科 |
著者所属 |
|
|
|
独立行政法人科学技術振興機構社会技術研究開発センター / 鳥取大学生涯教育総合センター |
著者所属 |
|
|
|
独立行政法人科学技術振興機構社会技術研究開発センター、鳥取大学地域学部地域教育学科 |
著者所属 |
|
|
|
独立行政法人科学技術振興機構社会技術研究開発センター、鳥取大学地域学部地域教育学科 |
著者所属 |
|
|
|
独立行政法人科学技術振興機構社会技術研究開発センター、鳥取大学地域学部地域教育学科 |
著者所属(英) |
|
|
|
en |
|
|
* |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
In this study, 32 5-year-olds were observed during controlled play sessions, where four same-sex children unfamiliar to each other played together with two adults guiding their play. Sessions were first begun with parents of children, and included separation from parents, Japanese traditional play, two-times unattended free play, and interviews immediately after play. There children were measured and rated by observers in extent they participated in the play. On separation, children coded if they accepted dismissal of their parents. In Japanese traditional play, children were rated their achievement for taking two different roles, a leading role, and a herd-like role. Additionally they were measured in their amounts of locomotion during the unattended play. The results showed several tendencies about children’s participation to play. First, their locomotion during the unattended play generally increased from the first unattended play to the second, suggesting that they adjusted their behavior during the session. Moreover, their increment was related to the descriptions on the groups by an adult who had guided their play; groups whose increment of locomotion was relatively large had the description that the group consisted of one leading child and children who followed him or her, and the other groups did not. Secondly, their achievement for the leading role in the traditional play was correlated with positive impressions of that play stated by children on interviews, but the herd role was not, although those two different types of roles were correlated. These results are discussed in terms of the possibility to measure children's attendance at groups quantitatively and objectively. |
書誌情報 |
ja : 地域学論集 : 鳥取大学地域学部紀要
en : Regional studies : Tottori University journal of the Faculty of Regional Sciences
巻 2,
号 3,
p. 353-366,
発行日 2006-03-30
|
出版者 |
|
|
出版者 |
鳥取大学地域学部 |
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13495321 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12025489 |
権利 |
|
|
権利情報 |
Faculty of Regional Sciences, Tottori University |
情報源 |
|
|
|
関連名称 |
地域学論集. 2006, 2(3), 353-366 |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |