WEKO3
アイテム
美術科の「やりくり」のたとえば : 「作品との対話」― 多様な視点で物事を見つめ,その世界観を深める力 : (3年次)
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4276
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4276c1cca6f0-ab6f-4571-b4e5-faee03137715
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-06-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 美術科の「やりくり」のたとえば : 「作品との対話」― 多様な視点で物事を見つめ,その世界観を深める力 : (3年次) | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An example of “Managing for solving problems” in art education : Dialogue through works - Ability to look at things from various perspectives and deepen their views of the world- | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 線織面 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オルタナティヴ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作品との対話 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ruled surface | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | alternative | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dialogue through works | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 線織面 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オルタナティヴ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作品との対話 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ruled surface | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | alternative | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | dialogue through works | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ビジュツカ ノ 「ヤリクリ」 ノ タトエバ : 「サクヒン トノ タイワ」 -タヨウナ シテン デ モノゴト オ ミツメ、 ソノ セカイカン オ フカメル チカラ : (3ネンジ) | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
木村, 信一郎
× 木村, 信一郎× Kimura, Shinichiro |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 美術科 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 「想像力により人間関係を構築してゆく力」の養成をめざして,中学校第1学年の美術科教育での表現と鑑賞活動に,オルタナティブ活動(物事を多角的な視点で見つめることに重点を置いた活動)の導入を試みた。題材として用いたのは生徒自身がそれぞれのテーマを持って制作した「線織面」の作品である。 それらを鑑賞して感じたことを相互に出し合い,他者の感じ方をとりいれることで,自己の鑑賞力の幅と深さを高めることを目指した。また,自他の感想を汲んだうえで,その表現として個々の「線織面」をつなげるという課題も課した。このような相互討論の課程の取り入れは,鑑賞力の向上に有効であった。本稿では,その授業実践例についての指導案,用いた資料などを合わせて紹介する。また,他学年での実践,全学年の鑑賞活動についても紹介する。 / I have tried to introduce “alternative activities” which emphasize rearing of abilities to look at things multi-directionally to expression and appreciation activities in art education of the 1st grade of junior high school to nurse “ability for constructing harmonious human relations with imaginative power”. Works of “ruled surface” made by students with their own themes were used as materials. The aim of the activity was to develop and enhance breadth and depth of appreciative power, by sharing their impressions obtained through watching those works. An action assignment to combine several works of “ruled surface” into a single patchwork of “ruled surface” was given to students in the class. It was found that introduction of such discussion to a class of art was effective in improving appreciative power. In this article I will show a teaching plan of an example of practice of the class, together with reference materials used in the class. I will also introduce practices for the 2nd and 3rd grades and appreciation activities for all the grades. | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 49, p. 107-113, 発行日 2018-03-01 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2018, 49, 107-113 | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |