WEKO3
アイテム
学校数学における等号「=」の認識の変容を捉える観点の設定
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/544
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/544e6b5a018-500e-4973-9203-770faac6412b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
tujfersesh1(1)_195(1).pdf (627.5 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-06-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学校数学における等号「=」の認識の変容を捉える観点の設定 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Constructing a framework for students' conceptual change of the equal symbol in school mathematics | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | equal symbol | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | equality | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conceptual change | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 等号 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相等性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認識の変容 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認識論的障害 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校数学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数学教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | epistemologicalobstacle | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school mathematics | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mathematics education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | equal symbol | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | equality | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conceptual change | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 等号 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 相等性 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認識の変容 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 認識論的障害 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校数学 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 数学教育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | epistemologicalobstacle | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school mathematics | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mathematics education | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
タイトル(ヨミ) | ||||||
その他のタイトル | ガッコウ スウガク ニ オケル トウゴウ = ノ ニンシキ ノ ヘンヨウ オ トラエル カンテン ノ セッテイ | |||||
言語 | ja-Kana | |||||
著者 |
溝口, 達也
× 溝口, 達也 |
|||||
著者所属 | ||||||
値 | 鳥取大学教育地域科学部教科教育講座(数学教育学) | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this paper is to respond to the following research problem: how we construct a framework for students' conceptual change of the equal symbol in school mathematics. ln conclusion, we construct such a framework as follows: (1)evolution of the definition of the equal symbol; (2)change of the Objects Connected by the equal symbol; (3)a student's “equality” which evaluates the equal symbol ln order to draw this conclusion, the research is conducted as follows: first, discussing the equivocality and the contraction of mathematical notation in students' knowing about the equal symbol, and then contriving “equality”, which is a student's naive conception that expands general concept of equality second, for the relation of these categories, the definition of the equal symbol evolves with changes of the objects Connected by he equal symbol as a turning point, and a student's “equality" is set up as evaluation to accept such a definition. Finally, some epistemological obstacles related to students' knowing about the equal symbol expected in present elementary mathematics in Japan are illustrated. | |||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学教育地域科学部紀要. 教育・人文科学 en : Tottori University journal of the Faculty of Education and Regional Sciences. Educational Science and the Humanities 巻 1, 号 1, p. 195-203, 発行日 1999-09-10 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 鳥取大学教育地域科学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13453327 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11424933 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||
情報源 | ||||||
関連名称 | 鳥取大学教育地域科学部紀要. 教育・人文科学. 1999, 1(1), 195-203. | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |