WEKO3
アイテム
「太陽系の構造」における協調学習の授業実践
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/4255
https://repository.lib.tottori-u.ac.jp/records/425570cdfb9f-a0f5-44cf-88c3-f4503c316dab
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-24 | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | 「太陽系の構造」における協調学習の授業実践 | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||||||||||
タイトル | Practice of collaborative learning in the lower secondary school science classes: Teaching of "Solar system" as an example | |||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 協調学習 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 授業実践 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 太陽系の構造 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | Collaborative learning | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | practice of class | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | solar system | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 協調学習 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 授業実践 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | 太陽系の構造 | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | Collaborative learning | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | practice of class | |||||||||||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||||||||||
主題 | solar system | |||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||||||||||
タイトル(ヨミ) | ||||||||||||||||||||||||||
その他のタイトル | タイヨウケイ ノ コウゾウ ニオケル キョウチョウ ガクシュウ ノ ジュギョウ ジッセン | |||||||||||||||||||||||||
言語 | ja-Kana | |||||||||||||||||||||||||
著者 |
井殿, 加奈子
× 井殿, 加奈子
× 泉, 直志
× 高橋, ちぐさ
× IDEN, Kanako
|
|||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 鳥取大学地域学部理科教育研究室 | |||||||||||||||||||||||||
著者所属 | ||||||||||||||||||||||||||
値 | 鳥取大学地域学部理科教育研究室 | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | Tottori University Junior High School | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | Laboratories of Science Education, Faculty of Regional Sciences, Tottori University | |||||||||||||||||||||||||
著者所属(英) | ||||||||||||||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||||||||||||||
値 | Laboratories of Science Education, Faculty of Regional Sciences, Tottori University | |||||||||||||||||||||||||
抄録 | ||||||||||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||||||||||
内容記述 | 「太陽系の構造」については暗記になりがちであり, 生徒が授業に受身的に参加しがちである。本実践においては, 生徒自らの主体的な学びを取り入れることで互いに協力をして理解を深めるような授業づくりを目指す。このために, ジグソーの手法を取り入れ, 「太陽系の構造模型作りの計画」を立てることを通して太陽系の全体像をとらえさせることを授業の目的とした。その結果,自分たちの調べたことをもとに班で協力をすることを通し自分たちで考えを深め, まとめを工夫する姿が見られた。事前事後の調査紙から「太陽系の構造」についての理解や知識がふかまったと考えられる。また,模造紙へのまとめでは各班が分かりやすい模型をつくるための工夫が多く見られた。 / Learning of “Solar system” tends to be passive lessons focused on rote memory. We practiced classes of “Solar system” where students can deepen their understanding for the “solar system” cooperatively by incorporating students’ proactive learning. Goals of the classes were set at acquisition of total images of the solar system though making “a plan to build a structure model of the solar system” incorporating a method of jigsaw. In consequence, students showed a proactive attitude such as deepening and shaping their ideas through the discussion in each of the groups based on the information self-gathered. Analyses of the questionnaires before and after the classes revealed steady progress in students’ understanding and knowledge on the “structure of the solar system”. A lot of ideas for making a model easy to understand were presented in the posters prepared after the classes. | |||||||||||||||||||||||||
書誌情報 |
ja : 鳥取大学附属中学校研究紀要 en : Bulletin of the Tottori University Junior High School 巻 50, p. 69-72, 発行日 2019-03-01 |
|||||||||||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||||||||||
出版者 | 鳥取大学附属中学校 | |||||||||||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | 24345997 | |||||||||||||||||||||||||
書誌レコードID | ||||||||||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||||||||||
収録物識別子 | AA12837633 | |||||||||||||||||||||||||
権利 | ||||||||||||||||||||||||||
権利情報 | 注があるものを除き、この著作物は日本国著作権法により保護されています。 / This work is protected under Japanese Copyright Law unless otherwise noted. | |||||||||||||||||||||||||
情報源 | ||||||||||||||||||||||||||
関連名称 | 鳥取大学附属中学校研究紀要. 2019, 50, 69-72 | |||||||||||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |